Accés al contingut Accés al menú de la secció
Inici  > Black Friday, Cyber Monday... i ...
 
Dimarts, 20 de novembre de 2018

Black Friday, Cyber Monday... i després el Giving Tuesday

La celebració del Divendres Negre (Black Friday) i del Ciberdilluns, dos esdeveniments relativament recents a casa nostra, ens convida a una marató de consumisme. Però hi ha un altre que ens convida a la solidaritat, el Giving Tuesday.


Black Friday
Llicència CC0 - ElisaRiva - (Pixabay)

No es tracta de festes de caràcter religiós ni que recordin cap esdeveniment històric sinó que són festes eminentment comercials, importades, com tantes altres tendències i modes, directament dels Estats Units. Coses de la globalització.

Un any més, serem bombardejats per terra, mar i aire amb tones de temptadores ofertes i descomptes, molt difícils de refusar. Des de les botigues electròniques d’Internet, als grans centres comercials, passant també per les petites botigues de barri, que en aquesta edició també s’afegeixen a la festa.

“Divendres Negre”
L’últim divendres de novembre se celebra el Black Friday, encara que enguany se celebra el dia 23 de novembre. Malgrat que el divendres és el dia en què es concentren la major part de les ofertes, alguns comerços allarguen l’esdeveniment en els dies anteriors o posteriors. Hi participen tant les botigues i centres comercials físics com les botigues en línia.
Tot tipus de productes són presents a la llarga llista d’un inventari que podem imaginar: no només productes electrònics, sinó també roba, cosmètica, viatges, serveis, etc.

“Ciberdilluns”
Per si no en teníem prou amb el Divendres Negre, 3 dies després ens espera el “Ciberdilluns” (enguany el 26 de novembre). A diferència del divendres, en aquest dia les rebaixes i les promocions s’ofereixen només a les botigues i portals en línia. És important tenir en compte que quantes més dades proporcioni una botiga en línia sobre ella mateixa, més fiable serà (correu electrònic, telèfon, alguna adreça física, NIF del comerç, etc.).

Giving Tuesday
També és una iniciativa procedent dels Estats Units . Vol ser una alternativa a l'onada consumista de diades com el Black Friday i el Cyber Monday. Es celebra el dimarts posterior a aquestes dues diades que enguany és el 27 de novembre.

És un dia per deixar de pensar en nosaltres i pensar en els altres, especialment en els més desfavorits i, sobretot, és un dia per donar. Una crida global adreçada a les persones, organitzacions i empreses.

Hi ha moltes maneres de fer el teu regal solidari: objectes nous o de segona ma, diners, voluntariat, aliments… Al web oficial de la campanya trobaràs mil i una idees per fer el teu regal solidari. El teu primer regal podria ser la difusió d’aquesta iniciativa a les xarxes socials amb el hashtag #GivingTuesday per donar visibilitat al projecte i animar a que altres persones, empreses i organitzacions hi col·laborin. Ah!, i no oblidis que l’any té 365 dies per sentir el plaer de donar. Sense esperar res a canvi.

Recordeu que

  • Els comerços no estan obligats a participar en aquestes campanyes, per tant, no totes les botigues oferiran rebaixes.
  • Les ofertes a Internet no tenen per què coincidir amb les ofertes presencials.
  • Les ofertes han d’informar sobre la seva durada, el preu del  producte abans i durant la campanya, o el tant per cent de descompte.
  • En el cas de les compres en línia teniu, com a mínim, un termini de 14 dies per retornar el producte. Abans de comprar, informeu-vos bé de les condicions i procediment de les devolucions. Alguns productes no es poden retornar.
  • En el cas de les compres en línia a plataformes ubicades a l'estranger, sobretot fora de la Unió Europea, la compra pot sortir més cara per les despeses d'importació o d'enviament. A més, la garantia podria no ser vàlida a l'Estat espanyol.

Tenint en compte que aquestes dues celebracions són un mes abans de Nadal, on per cultura i tradició fem un consum d’alta intensitat, no ens anirà malament poder estalviar alguns dinerets amb algunes despeses que tindríem igualment un mes després.

Cal no perdre l’oremus durant aquests dos dies, ja que no són els únics moments de l’any amb rebaixes. A més  de les rebaixes de juliol i de gener, molts comerços endeguen campanyes concretes al llarg de l’any. Cal tenir en compte també que, per potenciar i incentivar el comerç electrònic, ja és una pràctica habitual oferir millors preus en la compra en línia que en la presencial.

Finalment, i per completar el cercle de bones pràctiques, penseu a reciclar tots aquells articles que deixaran d’estar en la pole position del vostre ús, quan els substituïu pels nous articles adquirits. Hi ha diverses solucions: portar-los a punts de reciclatge com els punts verds, donar-los a ONG que els facin arribar a col·lectius desfavorits de casa nostra o del tercer món (Giving Tuesday), o posar-los a la venda en botigues o portals de compra-venda. Deixar-los abandonats al carrer o a les escombraries no és, ni de bon tros, una bona pràctica.