El fenomen fan, expressió d’una passió, l'admiració i d’un suport incondicional als artistes i a la seva música no és un fenomen nou, existeix des que existeix l’art i els/les artistes. Ara però, els fans poden gaudir i tenir moltes més satisfaccions que temps enrere.
Anys 60/70/80, una qüestió de fe
Potser els vostres pares van ser fans d’algun/a cantant o grup musical i potser encara ho són. Us podrien explicar com n’era de diferent el panorama. No existia Internet, ni Youtube, ni les xarxes socials, ni els arxius digitals, entre d’altres moltes coses.
En la majoria de casos, mai no van arribar a veure en viu al seu artista favorit o, com a molt, ho van fer només una vegada ja que molts d’ells/es (sobretot, els artistes de fora de l’Estat espanyol) no incloïen Catalunya o Espanya a les seves gires per qüestions de mercat o polítiques. L’única solució consistia a estalviar per anar a veure als The Doors o The Who (per exemple) a la ciutat més propera d’arreu les nostres fronteres. Si els Beatles fossin un grup actual com Coldplay, per exemple, ens visitarien cada cop que presentessin un disc nou. La realitat de llavors però, ens informa que els Beatles només van estar un cop a casa nostra (el 1965).
Així que s’havien de conformar amb els discos de vinil o les cintes de cassette que arribaven a les botigues. Ara bé, en moltes ocasions alguns discos no arribaven a casa nostra a causa de la censura, molt activa en aquella època. Per això, sovint s’aprofitava el viatge a l’estranger d’algun familiar o amistat per encarregar-li aquests discos que mai no arribarien a les nostres botigues.
La televisió tampoc no era un recurs: només dos canals en blanc i negre i la censura omnipresent, és clar. La ràdio, amb una oferta més àmplia i amb programes especialitzats era la millor opció. Els fans d’aquella època també eren devoradors compulsius de revistes especialitzades com Popular1 o Vibraciones.
Si volien accedir a continguts més exclusius dels artistes, convenia apuntar-se al club de fans corresponent. Però la relació d’aquests clubs amb el departament de premsa dels artistes (quasi mai amb l’artista directament), es feia mitjançant l’obsoleta correspondència postal, per aconseguir, en la majoria dels casos, algunes fotos o discos signats. La passió dels fans del 60/70/80 era com la d’un amor en la distància.
Autor: Totordenamur
Els fans 2.0
Així podríem denominar els fans i grups de fans avui en dia. El panorama actual no té res a veure amb el panorama dels anys 60/70/80 i l’aparició i evolució d’Internet com de la resta de canals de comunicació, ofereix als incondicionals dels/les artistes musicals, oportunitats i recursos impensables pocs anys enrere.
Ja no existeix (almenys a casa nostra) una censura que impedeixi l’arribada dels discos. A més, si preferiu el format digital, disposeu de diverses botigues electròniques que no entenen ni de fronteres, ni d’ horaris.
L’oferta de concerts o de festivals és amplíssima, per poder veure, viure i acompanyar els vostres ídols, sense haver de sortir de la vostra ciutat o país. Els canals especialitzats de televisió o els portals de vídeo com Youtube ofereixen accés permanent a continguts audiovisuals que no us acabareu.
Els webs oficials dels artistes, a més d’una font d’informació actualitzada, amb generós material audiovisual, també actuen com a canal de contacte amb els fans. Sense oblidar que també els podeu seguir a través dels seus perfils a les xarxes socials. Una de les revolucions ha estat precisament la forma de relacionar-se dels artistes amb els seus seguidors.
I si no en teniu prou, a continuació trobareu més opcions per seguir els vostres ídols o estar en contacte amb altres fans d’arreu del món.
Autor: U2 Fan Live
Línea directa amb el teu ídol
Eines com a “Upclose” t’apropen més que mai als teus ídols. Un cop hagis creat un usuari i indicat els teus artistes favorits/es, podries rebre de forma inesperada una connexió en directe via web de vídeo: l’artista fent un concert, un assaig o prenent una birra a casa seva i amb ganes de petar la xerrada amb tu. A que mola? L’any 2013, el pianista Lang Lang va aconseguir que més de 40.000 fans estiguessin connectats durant 10 dies i seguissin en directe la major part de les seves activitats.
Autor: Steven Guzzardi
Informació relacionada
Tu muntes el concert
Hi ha quelcom més innovador que el fet que siguin els propis fans els que proposin els seus artistes favorits per actuar a la seva ciutat?
Inspirat en el concepte del micromecenatge (crowdfunding), la plataforma “Cooncert” recull la teva proposta i posa fil a l’agulla per trobar altres fans i fer realitat el vostre desig.
Cal omplir un formulari dient quin artista es vol portar, a quina ciutat, a quina sala i, fins i tot, el preu de l’entrada. Posteriorment s’obre una fase de votacions per a tots els fans i si la resposta és positiva, comença l’organització del concert. Si s’assoleix un mínim d’entrades venudes dins un termini establert, el concert queda confirmat. Els fans de la plataforma “Cooncert” tenen les entrades a preus preferencials, així com altres avantatges com passis VIP, pòsters, CDs signats o la possibilitat de conèixer els artistes. Amb el sistema de micromecenatge s’han aconseguit coses que semblaven impossibles. Que el teu ídol vingui a la teva ciutat, gràcies a tu, ara és possible (abans no).
Autor: Libertinus
Informació relacionada
El més fan d’entre els/les fans
Presumeixes de ser el que en sap més sobre un artista o grup concret? Creus que ho saps tot sobre la seva carrera, anècdotes o quina marca de pasta de dents utilitza?
“Musicness” s’autoproclama com l’aplicació (IOS i Android) per als fans de la música, i gràcies a ella podràs demostrar al món si és veritat que ho saps tot. Escull un artista i prepara’t per rebre una bateria de preguntes i proves. Els resultats no quedaran només entre tu i la l’aplicació, sinó que apareixeràs en un rànquing públic mundial.
“VersusVersion” és un web per ampliar coneixement musicals. Permet comparar i escoltar totes les versions existents d’una cançó, i et diu quina és la millor versió basant-se en les puntuacions fetes pels usuaris/es d’ Spotify.
En resum, les noves tecnologies han canviat dràsticament la forma d’interactuar i relacionar-se dels artistes i els seus fans. La relació ha esdevingut més directa, més propera i ara s’atorga als fans un rol més participatiu, amb major protagonisme, fins al punt de permetre el cofinançament de discos com el segon disc de Lidia Guevara o poder influir en la programació i l’organització de concerts.
I tu, ja saps qui vols que vingui a tocar al teu poble o ciutat?
Autor: H. Michael Karshis
Informació relacionada
Fotografia de concerts: trucs i consells
Blog Xatakafoto