Accés al contingut Accés al menú de la secció
Inici  > Temes  > Esports
 

Els millors esports per practicar durant l'estiu

Qualsevol època de l’any és bona per practicar esport. Tot i la calor, l’estiu és l’època ideal per aprofitar els esports que es practiquen a l’aire lliure, a la platja, al mar o a la piscina. N’hem fet un recull per si vols provar coses noves durant aquest estiu.

Adrenalina i travesses al mar

Adrenalina i travesses al mar

Hi ha molts esports que pots practicar al mar, gaudint del sol, la velocitat o el fons marí.

Esquí nàutic
Ideal per a qui li agradi lliscar sobre l’aigua a més o menys velocitat, ja sigui sobre una taula, wakeboard, uns esquís o una embarcació. Pots fer-ho damunt d’un o dos esquís i fer que t’arrossegui una embarcació ràpida o motonàutica o en la modalitat cable esquí, sistema d’engranatges mitjançant el qual la corda i el mànec de l’esquiador són arrossegats per un cable elèctric, similar als remuntadors de les pistes d’esquí. Això sí, has de tenir bons reflexos i equilibri.

Surf
Una altra bona manera d’anar lliscant i, fins i tot, d’aixecar-se uns quants metres per sobre de l’aigua aprofitant les onades i el vent és el surf i totes les varietats que se’n deriven:
surf pla o bodyboard (com el surf però amb la planxa més curta i cal estirar-se a la taula)
surf d’estel o kitesurf (planxa i parapent, dret/a),
surf de vela o windsurf (planxa amb vela, dret/a),
paddle surf (planxa i rem, remant dret/a des de la planxa)
- o el caiac de surf (caiac i rem).

Totes aquestes varietats requereixen reflexos, equilibri i un gran coneixement del mar per triar les millors onades.

Flyboard
Adequat per si, literalment, vols volar sobre l’aigua. Consisteix en un sistema de propulsió generat per una moto d’aigua i que s’acobla als peus; la força de la propulsió fa que la persona voli i els qui ho practiquen diuen que et fa sentir com un/a súper heroi/ïna.

Hoverboard
Una variant del flyboard, però amb una taula semblant a un monopatí que va propulsat per la part posterior. Permet major llibertat de moviments i més velocitat.

Motonàutica
La pràctica d’aquest esport és una bona manera d’explorar zones que normalment són de difícil accés i conèixer indrets de la costa catalana que mai no havies vist. La velocitat és una dels punts forts d’aquesta activitat donat que es pot arribar als 80 km/h. A més, les modalitats d’aquest esport permeten embarcacions d’una sola plaça o de més.

Parasailing
Si vols gaudir de les millors vistes aèries del mar aquest esport t'agradarà. Per practicar-lo cal portar un paracaigudes i connectar-se a la part posterior d'una embarcació a travès d'una corda. Quan la barca arrenca, el paracaigudes, com un estel, s'eleva i es comença a volar per sobre de l'aigua a una alçada considerable.

La majoria d’aquestes modalitats et garanteixen pujades d’adrenalina i contacte molt directe amb el mar, però si prefereixes una mica més de tranquil·litat et recomanem altres activitats per gaudir del mar amb calma.

Vela
Un dels esports nàutics per excel·lència. Però, què t’ofereix? Aprofitar el vent, gaudir del sol i del so de les onades i contemplar la costa des de la millor perspectiva, el mar.

Rem
Per fer un bon exercici de braços amb un llagut o llaüt, una embarcació nascuda a Catalunya i típica del Mediterrani amb una tripulació de vuit remers i un timoner. En aquesta línia, també trobem el caiac de mar, la disciplina del piragüisme que es practica al mar. Aquest últim és el mitjà ideal per fer travesses o excursions, i descobrir aquells racons amagats que són de difícil accés des de terra.

Waterbiking
Aquesta nova modalitat integra una bicicleta estàtica que acaba en forma de catamarà, i permet als usuaris gaudir del ciclisme per l'aigua. Es pot practicar tant al mar, com en aigües més tranquil·les.

 

 

Gaudir del fons marí

Gaudir del fons marí

Submarinisme
Permet compartir espai amb la natura del fons marí i tota la seva fauna. Una bona opció per iniciar-se, en cas que no l’hagis practicat mai, és el bateig de mar. En aquesta experiència un instructor t’ensenya a fer servir un equip de busseig i et guia perquè no et perdis res de l’apassionant món submarí. Si ja tens una mica d'expèriència pots aprofitar per practicar la fotografia submarina, una disciplina que et mostrarà un altre punt de vista del món submarí a travès de l'objectiu de la càmera, on les llums i els colors no tenen res a veure amb els de la superfície.

Snorkel
Modalitat més light del submarinisme: unes ulleres, un tub i unes aletes de busseig són suficients per observar el fons marí a poca profunditat.

Subwing
Barreja d’esquí nàutic i busseig consistent en deixar-se arrossegar per una embarcació agafat a una mena d’aletes unides a una corda. Es pot anar per la superfície de l’aigua però està pensat per submergir-s’hi, fent girs i voltes. Cal anar entrant i sortint de l’aigua per agafar aire perquè només es porten ulleres de busseig. Et sentiràs com un peix a l’aigua!

Apnea o busseig lliure
Modalitat de submarinisme que consisteix a cobrir la màxima distància o estar el màxim temps possible dins l'aigua contenint la respiració. La capacitat de busseig en apnea es basa en l'adaptació fisiològica anomenada reflex d'inmersió i està molt desenvolupada en els éssers humans. En aquest esport estàs constantement nedant, retenint la respiració i bussejant a sota de l'aigua només amb l'aire dels teus pulmons. L'apnea requereix dedicació i entrenament regular per mantenir el nivell de preparació necessari per participar activament.



 

Natació marina

Natació marina

Natació en aigües obertes
És la disciplina més antiga de la natació i es basa en nedar llargues distàncies en espais oberts. Les característiques del mar, els corrents, les onades, etc, fan que aquesta modalitat de natació sigui més complicada que la practicada en una piscina, ja que cal adaptar-se a un entorn que pot canviar sovint.

Aquatló
Esport combinat i de resistència que inclou la natació com una de les seves disciplines. Combina natació i atletisme en 3 segments: cursa a peu, natació i una nova cursa a peu, en aquest ordre. Cal estar en plena forma per practicar-lo, donat que les distàncies de cada segment solen ser llargues i cal guardar forces per completar la resta del recorregut.

Triatló
És un esport que combina natació, ciclisme i cursa a peu. Es practica en un entorn natural i els i les triatletes han d'afrontar els tres segments per aquest ordre i sense parar entre un i un altre. El segment de natació es desenvolupa en aigües obertes (llacs, pantans, platges, rius...) en un recorregut delimitat per boies. Depenent de les categories, la distància que cal recórrer nadant va des dels 750 metres als 4 quilòmetres.

 

Pescar és fer esport?

Pescar és fer esport?

Encara que no ho sembli, la pesca també és considerada un esport. La modalitat de pesca esportiva o recreativa i càsting consisteix en la captura submarina o en superfície d’espècies amb determinats aparells de pesca: està prohibida la venda d’allò que es capturi.

N’existeixen tres modalitats: des de terra (a peu de costa), des d’embarcació i submarina (a pulmó lliure i sense fer servir cap element que permeti la respiració en immersió, ni mitjans mecànics de propulsió).

 

A la piscina!

A la piscina!

Natació 
Activitat física molt recomanable per a la majoria de les persones i que es pot practicar fàcilment a la piscina. Podem nedar per mantenir la forma o podem marcar-nos un objectiu, com anar augmentant el número de piscines que fem a mesura que tinguem més entrenament. Tens l’opció de practicar-la de forma individual o en equip (relleus o carreres).

Natació sincronitzada
Si a més t’encanta fer filigranes a l’aigua, pots provar aquesta opció, però per practicar-la hauràs de tenir determinades habilitats aquàtiques: resistència física, flexibilitat i precisió en el temps, així com un excepcional control de l’apnea (respiració) sota l’aigua.

Salts
Els podràs practicar en piscines que tinguin plataformes o trampolins. Aquest esport consisteix a saltar des d’una plataforma situada a una alçada determinada sobre una piscina fent acrobàcies i caure a l’aigua esquitxant el mínim possible.

Waterpolo
Esport d’equip que no podràs practicar de forma individual. Hi ha dos equips i cal marcar gols a la porteria contrària, però sense tocar el terra de la piscina amb els peus. (Si no sou prou persones per fer dos equips sempre es pot posar un dels participants de porter i que la resta intentin marcar-li gols, encara que sigui amb un porteria delimitada per un parell de xancletes).

Flowboarding
És un esport de taula híbrid, que combina progressió, moviments i habilitats de diferents esports com el surf, "skateboard" i "snowboard" i, fins a cert punt, també del wakeboard i l'skimboarding. Sense haver de dependre del temps ni haver esperar l'onada perfecta en una piscina especial es generen una fina capa d'aigua que flueix sobre una pendent la qual forma la onada perfecta de forma artificial. Hi ha diverses modalitats. Les disciplines del flowboarding inclouen parar-se a la taula i fer bodyboarding.

Hoquei subaquàtic
Esport que es juga en apnea en el fons d'una piscina que ha de tenir de 2 a 3 metres de fondària. Cada equip, de sis jugadors cadascun, ha d'introduir un disc de plom recobert de plàstic dins la porteria contrària. Aquest esport és tant una disciplina esportiva com un sistema per mantenir-se en bona forma física.

 

A la platja: sol, crema solar i esport

A la platja: sol, crema solar i esport

Tres esports molt populars que es practiquen a les platges són els vòlei platja, el tennis platja i el futbol platja. Tenen algunes diferències amb les seves modalitats originals, però de forma general s’hi juga igual.

- Si sou un grup d’amics o amigues que heu anat a passar el dia a una platja que disposa de xarxa de voleibol aprofiteu-la per practicar aquest esport i passar una bona estona.
- Per al tennis platja només necessites tenir una parella de joc, però si no en tens, ni tant sols et caldrà la xarxa, que pot ser imaginària. Si la sorra crema molt es pot jugar a la vora del mar o fins i tot a dins de l’aigua, per no passar tanta calor.
- Amb el futbol platja tampoc fa falta tenir una porteria en tota regla, com en el waterpolo. Un parell de xancletes clavades a la sorra poden fer de porteria perfectament.

Això sí, cal vigilar de no donar cap cop de raqueta o de pilota als banyistes o a la gent que està prenent el sol.

 

Esports aquàtics lluny del mar

Esports aquàtics lluny del mar

Si quan arriba l‘estiu no tens el mar a prop també pots practicar esports aquàtics en rius, llacs o canals.
- L’esquí nàutic, el cable esquí o la natació en aigües obertes són esports molt adients per practicar en llacs o canals. Les aigües tranquil·les i l’absència d’onades aporten una major tranquil·litat a la pràctica d’aquests esports. D’aquesta manera pots centrar-te en perfeccionar la tècnica en no haver d’estar pendent dels canvis en les condicions de l’aigua.
- La pràctica de la vela en llacs i embassaments de certa grandària també és habitual. És una bona manera d’aprendre sense haver de patir per si una onada bolca l’embarcació.
- El rem, el piragüisme i el caiac són també esports que es poden practicar en aigües tranquil·les d’interior. Normalment consisteixen en curses o travesses que requereixen molta força i resistència, però també es poden practicar sense competir i gaudint del paisatge. Tant el caiac com el piragüisme tenen modalitats de descens en aigües braves, que consisteixen en recórrer un tram d’un riu natural en el menor temps possible.
- També la pesca esportiva o recreativa es pot practicar lluny del mar i en aigua dolça.

Ràfting
Modalitat esportiva que combina aventura, emoció, natura i treball en equip. Consisteix en baixar per aigües braves en una llanxa pneumàtica (tipus zodiac), amb l’ajuda de pales, sortejant les roques del camí i evitant en tot moment la caiguda dels tripulants a l’aigua. Els participants disposen d’unes subjeccions per als peus, de manera que és realment fàcil mantenir l’equilibri quan arriben els sotracs produïts per rocs o corrents. Tot i que no ho sembli, no és un esport massa arriscat, ja que la caiguda a l’aigua no acostuma a representar cap problema i els tripulants van ben equipats.

Hidrotrineu o hidrospeed
Modalitat individual que consisteix en descendir per un riu amb un trineu flotant sobre el qual es va estirat i que es propulsa mitjançant unes aletes de busseig als peus. Les cames queden submergides a l’aigua i estan en constant moviment, mentre els braços es subjecten en uns compartiments per maniobrar. Com podeu imaginar, aquest esport proporciona grans emocions!

 

Tocant de peus a terra

Tocant de peus a terra

Si l’aigua només la vols per beure-te-la, hi ha diversos esports que pots practicar durant l’estiu sense ser a prop de zones humides.

Tir amb arc
Exemple d’esport no aquàtic que requereix precisió, constància i disciplina, i un alt grau de concentració i relaxació. A més, és practicable per tots sense diferenciació d’edat o sexe.

Esports eqüestres
Activitats ideals per gaudir del bon temps i, alhora, fer nous amics, els cavalls. Existeixen diverses disciplines al voltant d’aquest concepte: doma, salts, carreres, polo o rodeo, entre d’altres, però un senzill passeig a cavall per gaudir de la natura també és una bona opció si el temps acompanya.

Tennis, pàdel i bàdminton
Grup d’esports molt popular a l’estiu i que requereixen d’una raqueta o pala. Amb lleugeres diferències quant a mides de camps, regles, raquetes i pilotes, els tres esports tenen un mateix objectiu: colpejar la pilota amb una pala per fer-la passar per damunt d’una xarxa que separa un camp de l’altre, de manera que l’adversari no la pugui tornar. Això sí, necessitaràs algú que jugui amb tu, donat que no són esports de pràctica individual.

 

Gaudir de la muntanya

Gaudir de la muntanya

Una bona manera de fugir de la xafogor de la costa és acostar-se a la muntanya i gaudir de la natura.

Senderisme i marxa nòrdica o nordic walking
Per a aquells a qui agrada caminar. En totes les opcions es tracta de caminar a l’aire lliure seguint camins o senders marcats, evitant grans desnivells, carreteres i camins asfaltats. El tret diferencial el marca la marxa nòrdica, que requereix uns bastons similars als que s’utilitzen a l’esquí i un nivell més alt de resistència.
En realitat, aquest esport es va crear com a entrenament estiuenc per als esquiadors d’hivern, com a recurs per arribar a la temporada d’hivern en bona forma i començar els entrenaments amb més intensitat.

Bicicleta de muntanya o mountain bike
Una altra manera de gaudir de la natura a més velocitat. Actualment és un esport que practica molta gent i hi ha molts clubs que fan sortides col·lectives i infinitat de rutes per gaudir d’una excursió diferent. Cal portar un bon equipament i procurar que les cames aguantin tot el recorregut.

Barranquisme (o descens de barrancs)
Esport d’aventura que consisteix a seguir el curs d’un riu o torrent a través d’un barranc, combinant natació, tècniques d’escalada i espeleologia per salvar els obstacles naturals de la ruta. Cal tenir un mínim d’experiència i l’equip adequat per practicar el barranquisme, així com practicar-lo en grup per raons de seguretat.

Via ferrada
Una opció diferent dins les disciplines del muntanyisme. Consisteix en seguir un itinerari tant vertical com horitzontal equipat amb material divers (claus, grapes, passamans, cadenes, ponts penjats, tirolines, etc.) que permet arribar amb seguretat a una zona de difícil accés pelr als senderistes o per als qui no practiquen l’escalada. No és un esport perillós, però cal portar tot l’equipament necessari per practicar-lo.

 

Des de l’aire

Des de l’aire

A l'estiu la pràctica del parapent està molt estesa a les zones de muntanya. Pujar una muntanya caminant o escalant i baixar-la volant és una experiència única. El parapent és similar a un paracaigudes, però està dissenyat per volar i no per obrir-se durant una caiguda lliure. El pilot s’enlaira de forma suau des d’un punt elevat del relleu amb un mínim desnivell, cosa que permet tenir una altura mínima suficient per anar enllaçant corrents ascendents que poden fer que el vol duri hores.

 

Consells bàsics per a la pràctica esportiva

Consells bàsics per a la pràctica esportiva

Respecte per l’entorn
Tingues sempre cura de l’entorn natural en què et mous, respecta la muntanya i el fons marí, no llencis deixalles pels llocs on passis i no malmetis la flora i la fauna, béns preuats que hem de conservar. A més, recorda que està absolutament prohibit fer foc al bosc del 15 de març al 15 d'octubre sense autorització.

Segueix sempre les instruccions dels professionals
Has de tenir en compte que les temperatures a l’estiu són força elevades i cal anar bevent aigua per evitar la deshidratació i restaurar tot el líquid que perds suant. També es important tenir cura amb el sol, fer servir sempre crema solar d’alta protecció i tenir el cap cobert, amb un barret o una gorra, quan s’estigui practicant esport a l’aire lliure.

Finalment, és fonamental seguir sempre les instruccions dels professionals i monitors en aquells esports que no domines, com a mesura per evitar lesions i, en últim cas, accidents indesitjats. Sigues conscient de les teves possibilitats, habilitats i limitacions. Practica esport per passar-t’ho bé però amb el cap, d’aquesta manera evitaràs disgustos que et podrien esgarrar les vacances.

 
Data d'actualització: 12.07.2017