Accés al contingut Accés al menú de la secció
 

Enllaços relacionats

Sabies que... la xarxa està plena de gent disposada a ajudar-te a fer realitat el teu projecte?

Sabies que... la xarxa està plena de gent disposada a ajudar-te a fer realitat el teu projecte?
Autor: Alan Cleaver
Actualment s’estan endegant polítiques per incentivar i fomentar l’esperit emprenedor i l’autoocupació. Però qualsevol projecte (empresarial, social, cultural, etc.) necessita recursos econòmics.

Malgrat que hi ha qui diu que el món presencial i el món virtual són el mateix ja que les persones que estan a la xarxa són les mateixes que et pots trobar al carrer, la xarxa, especialment el web social, t’obre nous terrenys per explorar i et dóna unes oportunitats a què difícilment podries accedir en el món presencial. Un d’aquests innovadors terrenys és el de les plataformes de finançament col·lectiu de projectes conegut micromecenatge o  “crowdfunding”.


Què són les plataformes de crowdfunding?
Aquests portals proposen un sistema de finançament basat en petites aportacions econòmiques individuals (micropagaments) per ajudar a fer realitat un projecte concret. Per tant, el micromecenatge pot ser una opció a tenir en compte tant a títol individual per gent emprenedora, creativa o persones que volen crear la seva petita o mitjana empresa, així com també per aquelles entitats o associacions que volen endegar els seus projectes. Els milions de persones presents a la xarxa són els mecenes potencials.

Com funcionen?
A banda de les característiques diferencials que cada plataforma pugui tenir, en general, cada campanya o projecte ha de fixar un objectiu econòmic que s’haurà d’assolir en un termini de temps concret. Les plataformes rebran un tant per cent de la quantitat fixada només en el cas que s’assoleixin els objectius (normalment és el 5%).
L’import de les aportacions de les persones interessades en el projecte és totalment lliure i, a canvi, es reben una sèrie d’avantatges i recompenses relacionades amb el producte. És important destacar que no us cobraran l’import de l’aportació que voleu fer si la campanya no assoleix els objectius fixats en el termini de temps estipulat.
Les plataformes poden ser generalistes -on qualsevol tipus de projecte serà benvingut- o també poden estar especialitzades només amb un sector o col•lectiu concret.

Plataformes en català
Totsuma
és la última novetat. Neix amb una clara vocació social i un compromís amb la ‘construcció nacional catalana’. A diferència d’altres plataformes el 5% de les recaptacions es destinen a nous projectes catalans a Internet. Ah! I les aportacions desgraven un 15% a la declaració de l’IRPF.

Verkami és potser la plataforma de més èxit i activitat en català i és de caràcter generalista.

WorldCoo és una plataforma de finançament catalana adreçada a projectes de cooperació internacional. El web està integrament en anglès per arribar a persones, organitzacions i empreses d'arreu del món.

Goteo és una plataforma de finançament de projectes que fomentin béns comuns.

Meugradesorra.org és una plataforma de finançament de projectes amb caràcter benèfic.

Una idea al servei de la imaginació
El concepte de micromecenatge admet infinitat d’aplicacions en el món real malgrat no tinguis cap projecte al cap i nomes adoptis el rol de petit aportador o finançador.
Com per exemple, ajudar a fer que la sala de concert més propera pugui portar el teu grup favorit o ajudar a finançar un videojoc que té molt bona pinta.
Un altre exemple real de l’evolució del concepte de crowdfunding és el del web de reclamacions col·lectives en línia “Reclamador.es”. Aquest web gestiona qualsevol incidència o queixa relacionada amb un viatge amb avió i cobra un percentatge del guany si la queixa té èxit. Com més usuaris s’afegeixin a la reclamació, menor serà l’import que caldrà pagar per la gestió.
   
Coneixies aquest tipus de finançament? penses utilitzar-lo? has fet alguna vegada alguna aportació a algun projecte? Entra i explica'ns-ho a la nostra pàgina a Facebook. T'hi esperem!

Data d'actualització: 11.04.2013