Programa per fomentar la participació de l'alumnat als centres d'educació secundària.

Inscripcions fins al 6 d'octubre
Destaquem
Descripció del programa
3D és un projecte que pretén fomentar la cultura participativa dins dels centres educatius a través del desenvolupament d’un projecte concret escollit pel propi alumnat i implementat de forma participativa i inclusiva.
Els alumnes, a través de la figura del delegat/a de classe i amb el suport del tutor/a, portaran a terme un projecte que els implicarà organitzar-se, assumir tasques i prendre decisions de forma conjunta al llarg del curs.
Per a la implementació d’aquest programa, es comptarà amb el suport i l'assessorament extern de professionals experts en el foment de la participació i d’una aplicació online on disposar dels materials pedagògics necessaris per dur a terme el programa i esdevenir un espai d’interacció entre els participants.
Objectius
- Reforçar la tasca del delegat i delegada com a interlocutor i dinamitzador de l’aula.
- Potenciar l’ apoderament, el compromís crític i la implicació en l’entorn de l’alumnat.
- Millorar les competències de l’alumnat i del professorat en coneixements, procediments i actituds per treballar i organitzar-se de manera participativa a l’aula mitjançant la pràctica participativa.
- Fomentar el rol actiu de l’alumnat en la presa de decisions sobre els temes que li afecten.
- Sensibilitzar entorn les situacions de desigualtat a l’aula en les dinàmiques participatives.
En què consisteix
Es tracta d’un programa on es fomenta la participació a través de l’assessorament d’una entitat experta en participació.
El programa es desenvolupa al llarg del curs i consisteix en 5 sessions d’assessorament per a tutors/tutores i 5 sessions per a delegats i delegades.
Entre sessió i sessió, durant les hores de tutoria, els delegats/ades i el professorat, posaran en pràctica allò que han après en les sessions formatives treballant de forma conjunta amb la resta d’alumnes de la seva classe per tal de portar a terme un projecte concret.
Aquest projecte el desenvoluparan de manera conjunta i de forma participativa al llarg del curs els delegats/ades i la resta de l’alumnat, amb el suport i el seguiment del tutor/a. El paper de delegat/ada és doble: per un cantó, a l’aula, ha d’ajudar a organitzar els seus companys de classe i a facilitar la presa de decisions conjuntes sobre el projecte en qüestió; i, per l’altra, en les quatre sessions d’assessorament on es troba amb la resta de delegats/ades, haurà de fer de portaveu del que s’hagi treballat a la seva aula, tot interioritzant els coneixements i les eines per a la participació que l’entitat assessora li haurà facilitat.
Fases
Sessió informativa inicial: Presentació del 3D
En aquesta sessió l’assessor/a explicarà el programa 3D al professorat: les seves fases, els objectius que persegueix, la metodologia, i el que és més important: el paper i les tasques del professorat i de l’alumnat. Serà, doncs, en aquesta sessió, on el professorat decidirà la seva participació o no en el programa i s’agafaran els compromisos per desenvolupar-lo al llarg del curs.
1a sessió d’assessorament: Introducció al 3D
En aquesta sessió, es contextualitza el programa 3D: explicació del concepte de participació, el perquè de la participació, normativa sobre participació, maneres de participar, funcions de delegats/ades, òrgans de participació, formes de representació, el debat i el consens i desenvolupament del programa.
2a sessió: Elecció del projecte
Aquesta sessió és clau en el desenvolupament del programa ja que dóna lloc a l’elecció del projecte en el que es treballarà de forma participativa durant tot el curs.
L’elecció del projecte implicarà un diagnòstic de necessitats de l’aula o centre i s’haurà de fer de forma conjunta entre professorat i alumnat. Per dur a terme l’elecció del projecte també s’incoporaran dinàmiques per detectar si aquesta elecció és de consens i representa a la totalitat del grup.
3a sessió: Planificació
En la tercera sessió s’analitza el projecte escollit i s’estableix la planificació amb les tasques i els rols de cadascun dels alumnes per portar-lo a terme.
En aquesta sessió es treballaran, doncs, conceptes de participació com són: el treball cooperatiu, el treball en equip, el diàleg, la presa de decisions col·lectiva, el compromís, la responsabilitat.
4a sessió: Seguiment
A la quarta sessió, l’assessor/a fa seguiment de com s’estan desenvolupant els projectes i com s’estan interioritzant les competències en participació tant pel que fa a alumnes com a tutors.
En cas que calgui, es donen noves eines de participació al professorat i als delegats/des.
5a sessió: Avaluació
En aquesta sessió, s’analitzen els diferents projectes duts a terme al llarg del curs per tal de poder valorar els diferents processos participatius que han tingut lloc i els aprenentatges i les competències adquirits.
Recursos
- Material per a delegats i delegades
- Material per a professorat
- Suport i assessorament per part d’una entitat especialitzada en foment de la participació
- Suport de l’equip tècnic de la Direcció General de Joventut.
Requisits
Per participar en el programa, a més dels compromís de realitzar i finalitzar el projecte, caldrà tenir en compte:
Voluntat: per tal que el projecte es pugui tirar endavant i els alumnes tinguin capacitat real d'incidir-hi, cal que professorat i alumnat s’hi impliquin. D’aquesta manera ens podrem assegurar que de forma gradual vagi millorant la forma de participació del centre.
Recursos i coordinació: cal una persona responsable del professorat que coordinarà la implementació del programa i dels diferents agents.
Compromís i disponibilitat: cal una dedicació mínima per part del professorat i delegat/ada per desenvolupar i implementar el projecte i temps real per dur-lo a la pràctica a l’aula. Cal tenir present que un projecte de participació ha de tenir el seu propi ritme de funcionament i les seves pròpies dinàmiques. Per això, és important adaptar-se als ritmes del projecte i, alhora, planificar cada fase per tal que hi hagi temps per dur-lo tot a la pràctica.
Voler prendre part d’un projecte que cerca l’abordatge de la presa de decisions des d’una vessant reflexionada, inclusiva i transformadora. Això vol dir, que cal que tant l’alumnat com el professorat estigui disposada a reconsiderar i qüestionar inèrcies i pràctiques relacionades amb el reconeixement de la diversitat que poden no haver estat interpel·lades fins ara.