Escoltes música a totes hores, a casa, quant surts a córrer, al metro o fins i tot a la feina (si t’ho permeten, és clar). Però quelcom ha canviat en la forma d’escoltar-la, fent-ho en línia a través d’Internet. Sabies que hi ha vida més enllà d’Spotify?
La revolució dels hàbits
Que Internet ens canvia la vida perquè incideix constantment en els nostres hàbits és un fet i sou els joves els que assumiu i lidereu aquests canvis amb més naturalitat. Per exemple, vau canviar la televisió per l’ordinador per accedir als continguts multimèdia fins que, a dia d’avui, el damnificat és l’ordinador que ha quedat relegat pels dispositius mòbils que han esdevingut centres multimèdia de capçalera.
Com no podia ser d’altra manera, la revolució també ha arribat al consum de la música. La música digital està igualant i, fins i tot, superant en alguns països el consum de la música en suport físic. Gràcies als serveis en línia, les llistes de reproducció estan jubilant els CDS, LPS o qualsevol altre suport físic.
Es dóna el cas, com per exemple Noruega, que l’ús de serveis d’”streaming” ha fet disminuir les descàrregues il·legals de música per Internet.
Què és l’”streaming”?
Es basa en la distribució digital de continguts multimèdia mitjançant una xarxa de servidors que l’usuari consumeix en el mateix moment en què s’estan descarregant. Per tant, cal una connexió a Internet. Els continguts estan al núvol i no cal tenir-los desats en els dispositius.
Els serveis de subscripció de música en “streaming”
Tot i que Spotify és el “number one” de l’àmbit, hi ha moltes altres plataformes que aspiren a desbancar-lo del seu lloc de privilegi, encara que sembla que ho tindran difícil.
N’hi ha que són gratuïts, d’altres gratuïts només temporalment, amb publicitat, o de pagament (la majoria). Tots ofereixen diverses opcions i cal fixar-se en els “extres” afegits, per decidir amb quin ens quedem. La compatibilitat amb altres dispositius i sistemes operatius, també és un aspecte que cal tenir en compte. Malgrat la gran popularitat d’algunes d’aquestes plataformes, no és estrany que pateixin problemes de rendibilitat que amenacin la seva consolidació.
Spotify
70 milions d’usuaris actius i 28 milions de subscriptors de pagament avalen la plataforma. Disposa d’una versió gratuïta amb publicitat que precisa una connexió a Internet i una versió de pagament (sense publicitat) amb una major qualitat de so i amb l’opció de descarregar música als nostres dispositius. Entre els extres, destaquem una funció per descobrir nous grups,la possibilitat de compartir cançons a Facebook, o l’opció de selecció de música apropiada per dur a terme determinades activitats com el “running” o per a festes. Sembla imminent la seva irrupció en el sector de les plataformes de vídeo amb continguts propis i també amb “podcast” i programes de ràdio de tercers.
Informació relacionada
Google Play Music
En la versió gratuïta et permet exportar al núvol tot el teu catàleg de música que tens a l’ordinador o almenys 50 cançons (suposant que el teu catàleg en tingui més). D’aquesta manera pots gaudir de la teva música des dels teus dispositius mòbils ja que així s’allibera espai de la memòria interna.
La versió de pagament dóna accés a un catàleg de més de 35 milions de cançons. Ambdues versions necessiten connexió a Internet, a no ser que importis les teves llistes de reproducció d’iTunes, si és el cas.
Informació relacionada
Apple Music
Ha estat una de les últimes en arribar al sector, amb la intenció de plantar cara a Spotify. Confia en la seva potència com a marca, en el nombre d’usuaris i en el seu catàleg de cançons, a més dels seus vincles amb la indústria musical. Ofereix alguns plans de pagament força competitius, un sistema de recomanacions personalitzat i informació actualitzada dels artistes.
També pots descarregar llistes de reproducció en local. Tot i que parlem d’Apple, el servei també està disponible per Android. Pots provar-lo durant 3 mesos de franc.
Informació relacionada
SoundCloud
Encara que és una plataforma pensada perquè els músics novells difonguin la seva música, com a consumidor musical també pots pujar el teu catàleg. Està perfectament integrada amb les principals xarxes socials. Ofereix diversos plans de pagament vinculats directament en la quantitat de música que pots pujar.
Plataforma ideal per descobrir nous músics emergents, sobretot de música independent (“indie”).
Informació relacionada
Deezer
A partir de la possibilitat de gaudir dels seus serveis gratuïts durant 30 dies, disposa de diversos plans que milloren les seves prestacions, com poder descarregar la música per escoltar-la sense connexió a Internet o millores en la qualitat de l’àudio. És compatible amb la majoria de dispositius (inclosos els sistemes d’àudio dels cotxes). Una opció interessant que ofereix aquest servei és la de poder veure les lletres de les cançons en les pantalles dels dispositius.
Informació relacionada
Tidal
Arribats a aquest punt, què et pot oferir aquesta plataforma que no t’ofereixi la resta? La diferència està en la qualitat de so. Ofereix àudio d’alta qualitat (Hi-RES audio), quatre vegades superior al dels seus competidors (almenys això és el que diuen). També ofereixen 30 dies de prova de franc i és compatible amb molts sistemes d’àudio. Sembla que és l’opció pels melòmans més exigents.
Informació relacionada
Vevo
Plataforma adreçada als melòmans que no en tenen prou només amb l’àudio ja que ofereix vídeos musicals en línia i continguts exclusius. Opera com la majoria de plataformes d’streaming, per tant, també, pots crear les teves llistes de reproducció, compartir-les amb els amics o reproduir els vídeos a la televisió.
Informació relacionada
YouTube Music i YouTube Red
La plataforma més important de vídeos en línia, crea aquests dos serveis especialitzats només amb vídeos musicals. A diferència de YouTube Red, YouTube Music és gratuïta. La versió ‘Red’ ofereix extres com la descàrrega de continguts en local, suprimeix la publicitat i ofereix subscripció gratuïta a Google Play Music.
S’estan preparant continguts exclusius com l’emissió de concerts en directe o un servei de karaoke virtual. YouTube Red ja està operatiu als Estats Units, però encara no està disponible a casa nostra. Estigueu atents.