Joves graduats i graduades en ciències, tecnologia, enginyeria i matemàtiques (Science, Technology, Engineering and Mathematics, STEM) van buscats a tot Europa i no són suficients per cobrir la demanda existent, ni la que es preveu que hi haurà en els propers anys. Si analitzem el tema des de la perspectiva de gènere, el problema encara s’agreuja més. T’expliquem algunes iniciatives que s’estan duent a terme per solucionar aquests problemes.
Llicència CC0 - harishs (Pixabay)
Pla STEMCat de vocacions científiques i tecnològiques
Des de Catalunya durant aquest curs acadèmic ja ha arribat a algunes aules el Pla STEMcat de la Generalitat de Catalunya per incentivar les vocacions científiques, tecnològiques, en enginyeria i matemàtiques dels joves. Els eixos d’aquest programa són:
- Potenciar la formació del professorat en els àmbits científics, tecnològics i matemàtics
- Potenciar les competències STEM entre els estudiants i desenvolupar procediments per avaluar-les
- Encoratjar la participació de les empreses del sector de l'escola
- Promoure la ciència, la tecnologia, l'enginyeria i les matemàtiques a la societat
A banda d’això, un dels objectius del programa és incentivar la presència de les dones en el món de les STEM. Segons les estadístiques de la Generalitat, al 2016 d’entre les preinscripcions universitàries només un 30% de noies van triar estudis relacionats amb les STEM. En la formació professional la diferència encara és més gran, perquè al 2015, només d’un 17% dels graduats en estudis STEM de formació professional van ser noies.
Al Pla STEMCat s’impulsen accions específiques per aconseguir més presència de les dones en el món de les STEM. En aquesta línia, el Pla d’Actuació de Polítiques de Joventut (PAPJ) 2017-2020 de la Direcció General de Joventut recull la necessitat d’afrontar el biaix de gènere existent en les STEM incorporant la perspectiva de gènere en el sistema productiu per avançar cap a la igualtat efectiva entre homes i dones joves en el mercat de treball. Així mateix, el PAPJ també aposta per avançar cap a un model basat en la innovació i el coneixement, incorporant mesures per establir vincles entre les universitats i el sistema productiu, les empreses, per potenciar el paper les STEM, de la recerca i l’R+D+I i la seva aplicació.
També l’àmbit universitari aposta per augmentar la presència femenina en l’àmbit de la ciència i la tecnologia i disposa de recursos, associacions, actuacions en matèria de gènere o estadístiques, entre d’altres, a l’apartat Dones i ciència del portal d’Universitats i Recerca de la Generalitat.
mSchools
Aquesta iniciativa de la Mobile World Capital Barcelona i que compta amb la col·laboració de la Generalitat de Catalunya, l’Ajuntament de Barcelona i GSMA es va engegar fa cinc anys i ajuda a alumnes i docents a integrar les tecnologies mòbils a l’aula, cosa que permet obrir noves vies d’ensenyament i aprenentatge que milloren el rendiment i l’ocupabilitat.
Els objectius principals de l’mSchools són promoure l'aprenentatge amb tecnologia mòbil, millorar les competències digitals i esperit emprenedor i construir un entorn obert per a mEducation. Mitjançant la creació d'aplicacions, premis a la innovació, seminaris adreçats a docents, cursos d'scratch, tallers immersius o oferta de recursos en tecnologia, alumnes i professors reforcen les seves competències digitals i s’intenten augmentar les vocacions tecnològiques.
#ChicasInTech, de la Fundación Esplai
La Fundación Esplai acaba d’engegar una campanya que pretén inundar les xarxes socials de testimonis de nenes i adolescents que expressin la seva opinió sobre la tecnologia i els rols de gènere que se li atribueixen. L'objectiu és conscienciar sobre la necessitat de promoure les vocacions STEM entre les més joves. La campanya, que durarà fins al 26 d’abril, anima les entitats socials, els particulars i les institucions a participar-hi recollint, en una peça de vídeo, les opinions de nenes i adolescents del seu voltant sobre la tecnologia i els rols de gènere. Tot el material que arribi a la fundació es difondrà a través de les xarxes socials i la campanya acabarà amb un gran acte de tancament a Madrid, i potser un altre a Barcelona, que comptarà amb la presència de persones que hagin participat en la campanya.
La iniciativa també anima a les dones que treballen en aquest àmbit a explicar les seves experiències, contestant algunes des les preguntes en el mateix format de vídeo, per generar així un diàleg intergeneracional entre les participants.
Bitbot.cat
La Secretaria de Telecomunicacions, Ciberseguretat i Societat Digital de la Generalitat de Catalunya, en col·laboració amb el Departament d’Ensenyament, va impulsar fa un temps el programa bitbot.cat amb la finalitat de promoure l’oferta extraescolar d’activitats en l’àmbit de la programació i la robòtica a Catalunya. La millora de les competència digitals dels joves i la promoció del creixement de les vocacions tecnològiques són els objectius principals d’aquesta iniciativa. Es tracta d’un portal web on es pot consultar l’oferta d’activitats per edats, àmbits, periodicitat o preus, i a més capacitar monitors per a conduir i desenvolupar activitats educatives de lleure en els camps de la robòtica i la programació per tal d’anar formalitzant l’oferta d’aquests actes a través de monitors certificats.
STEM4Youth, fer la ciència atractiva per als adolescents
La Unió Europea ha engegat el Projecte STEM4youth amb l’objectiu d’atraure i animar als adolescents a triar aquestes disciplines en el seu futur educatiu i professional. El projecte STEM4Youth vol mostrar als adolescents que la ciència pot ser atractiva introduint-la a les aules amb una dosi de diversió. L’objectiu final del projecte és acostumar a la societat, i en particular als i les joves estudiants, a reconèixer i a apreciar conceptes STEM que tenen lloc a la nostra vida diària sense que ens n’adonem.
El projecte s’organitza en petits cursos de set assignatures (química, física, ciència ciutadana, enginyeria, medicina, matemàtiques i astronomia), destinades a alumnes de 14 a 19 anys amb material didàctic. Per cada assignatura s’ofereixen entre set i nou reptes sobre com afecten els principis bàsics de cada disciplina en la vida quotidiana. Les explicacions bàsiques es combinen amb experiments in situ o remots, jocs interactius amb altres participants al projecte d’altres països, sessions de pensament crític i informació sobre com les habilitats adquirides s’adapten a les possibles opcions professionals. La plataforma on es troben els materials, que és de codi obert, també permet als professors i estudiants publicar i descarregar materials del curs, i interactuar amb els altres mitjançant jocs i proves en línia i compartir experiències o idees a les xarxes socials.
A banda de tots els recursos que es troben a la plataforma, el projecte compta amb un concurs per equips on es plantejaran quatre problemes multidisciplinaris, dels que se n’haurà de triar un i treballar-lo. El premi farà les delícies dels aspirants a científics i serà una visita a l’European Organization for Nuclear Research (CERN) amb seu a Ginebra (Suïssa) el 12 de juny. La data límit per presentar els projectes és el 10 d’abril.
Més informació
- Pla STEMCat (Obre en una nova finestra)
- mSchools (Obre en una nova finestra)
- Dones i ciència (Universitats i Recerca) (Obre en una nova finestra)
- #ChicasInTech (Obre en una nova finestra)
- Bitbot.cat (Obre en una nova finestra)
- Projecte STEM4youth (Obre en una nova finestra)
- Plataforma educativa STEM4youth (Obre en una nova finestra)
- STEM4youth Open Student Competition (Obre en una nova finestra)