La gran diferència entre 30km/h i 50 km/h
Diferents estudis assenyalen que el risc de mort per atropellament es redueix 5 vegades com a mínim si la velocitat del vehicle que impacta és de 30km/h en relació amb un que ho faci a 50km/h. La velocitat del vehicle té una relació directa amb les probabilitats de supervivència del vianant.
Per reduir la sinistralitat vial i protegir especialment els col·lectius més vulnerables, el 2020 el Reglament General de Circulació va rebaixar el límit genèric de velocitat en via urbana a 50 km/h i a 30 km/h en aquells carrers que tenen un sol carril per sentit de circulació.

Limitacions genèriques de velocitat
1.Vies urbanes i travessies
a) 20 km/h en vies amb plataforma única de calçada i voravia.
b) 30 km/h en vies d’un únic carril per sentit de circulació.
c) 50 km/h en vies de dos o més carrils per sentitat de circulació (a aquests efectes no es tenen en compte els carrils reservats a determinats usuaris o d’ús exclusiu de transport públic).
Les autoritats municipals poden modificar aquests límits genèrics prèvia senyalització. També poden, de forma excepcional i prèvia senyalització, augmentar la velocitat en vies d’un únic carril per sentit fins a un màxim de 50km/h.
En las vías urbanas de dos o més carrils per sentit de circulació i a les travessies, els vehicles que transporten mercaderies perilloses poden circular com a màxim a 40km/h.
El límit genéric de velocitat en travessies es de 50km/h per a qualsevol vehicle. Es pot rebaixar per acord de l’autoritat municipal amb el titualr de la via, prèvia senyalització.
La limitació genèrica de velocitat de les bicicletes és de 45 km/h, tot i així els ciclistes poden superar aquest límit en trams en què les circumstàncies de les vies permetin més velocitat.
Els vehicles de mobilitat personal (VPM), els patinets elèctrics, mai no poden superar els 25km/h.
2. Autopistes i autovies que travessen poblacions
El límit genèric de velocitat en les autopistes i autovies que travessen poblacions és de 80km/h. Pot ser ampliat, prèvia senyalització, per un acord entre l’autoritat municipal i el titular de la via, però en cap cas pot superar els límits genèrics d’aquestes vies fora de la població.
3. Autopistes i autovies fora de les poblacions
Els turismes, motos, autocaravanas de massa máxima autoritzada igual o inferior a 3.500 kg, i Pick-up poden circular com a màxim a 120 km/h, mentre que en carreteres convencionals ho poden fer com a màxim a 90km/h.