El poder dels pedals
Si el descobriment de la roda va fer evolucionar la humanitat, la unió de dues rodes amb un quadre ha contribuït decisivament a la revolució dels desplaçaments humans. La bicicleta, tal com la coneixem, va néixer el segle XIX i actualment és el mitjà de transport més popular del planeta.
I sort n'hi ha ! perquè amb aquest vehicle, silenciós, net, assequible i sostenible, tot són avantatges. En termes ambientals, a escala mundial contribueix a l'estalvi energètic i a la reducció d'emissions de gasos contaminants a l'atmosfera, dos factors determinants en el ràpid procés d'escalfament del planeta; i a escala local ajuda a disminuir els índexs de pol·lució, sobretot en àrees urbanes molt congestionades. Justament a les ciutats, i gràcies a les seves petites dimensions (un ciclista ocupa 5 vegades menys espai que un automobilista), les bicis faciliten la mobilitat i disminueixen, de retruc, la contaminació acústica.
A més, hem d’afegir com a contribució positiva el saludable exercici físic de pedalar. I per acabar-ho d'arrodonir, la bici és una opció de transport econòmica amb un manteniment i reparació fàcils.
Per a tots els gustos, edats i butxaques
Més enllà dels avantatges per al medi, la salut i la mobilitat, la bicicleta es caracteritza per una gran versatilitat. S'hi pot practicar esport, anar a treballar o a estudiar, passejar, transportar petites càrregues…És per respondre a aquest ventall d'usos que, amb el temps, les bicis s'han anat diversificant amb models adequats a cada funció. Per això és recomanable buscar la que millor s'adapti a les nostres necessitats. I al mercat, n'hi ha per triar i remenar.
Aquesta varietat de models també es reflecteix en els preus, que es mouen en un marge prou ampli per satisfer tots els pressupostos. Tampoc cal oblidar que hi ha alternatives com el mercat de bicis de segona mà, els serveis de lloguer i els parcs de bicicletes públiques.
-
Biciclot.coop (Obre en una nova finestra)
Cooperativa amb model d’economia social que promou la bicicleta com a mitjà de transport.
-
Gremi de Comerciants de Bicicletes de Catalunya (Obre en una nova finestra)
La web d'aquest gremi disposa d'un cercador de botigues.
Consells de seguretat
Si bé estadísticament la bicicleta és un mitjà molt més segur que el cotxe o la moto, a l'hora d'agafar-la (especialment en nuclis urbans) hem de ser molt conscients que som el vehicle més fràgil i vulnerable de tots els que circulen. Per això és important parar més atenció que la resta de conductors.
El concepte de conducció defensiva dels automobilistes també es pot aplicar als usuaris de bicicletes, i dominar-la pot suposar, en molts casos, la diferència entre tenir un accident o no. Les 3 claus d’aquesta manera de conduir són:
- Observació: la mirada del ciclista ha de ser panoràmica, no s’ha de limitar al que passa al seu davant; cal saber què passa al voltant del vehicle per prevenir situacions compromeses abans que arribin.
- Anticipació: moderar la velocitat proporciona més temps per reaccionar i maniobrar en cas de trobar un imprevist. Així mateix, cal desconfiar que la resta de conductors o vianants faran cas de les normes de circulació, senyals o semàfors; vigilant les maniobres, tant d’altres vehicles com de vianants, i assegurant-nos que no estan despistats, estarem prevenint una possible situació de risc.
- Separació: tant si circulem per la calçada, com si ho fem per la vorera o pel carril bici cal mantenir una distància de seguretat, sobretot perquè a dalt d’una bicicleta és fàcil perdre l’equilibri amb un petit cop d’un altre vehicle, intentant esquivar un gos o una criatura que de sobte se’ns creua al davant. També hem d'anar en compte amb els vianants despistats que no recorden que han de compartir els seu espai amb les bicicletes.
Més enllà de pedalar amb els ulls ben oberts, en la seguretat del ciclista també intervé l'estat de la bici (rodes, frens, direcció) i les proteccions i senyalitzacions que porti (casc, timbre, guants, llums...).
Tot i que la normativa vigent no hi obliga, es poden contractar assegurances de responsabilitat civil perquè si hi ha un accident, on la culpa és del ciclista, la responsabilitat també hi és. Cal tenir en compte que normalment les assegurances multirisc de la llar inclouen les cobertures de responsabilitat civil que podrien derivar d'un accident ocasionat per una bicicleta.
Al costat de la seguretat personal, també cal pensar en la integritat de la mateixa bicicleta, sovint objecte de robatoris. La prevenció, en aquest cas, és tan important com lligar-la sempre que l'aparquem. És molt útil disposar d'un document que avali la propietat de la bici (factura amb descripció o contracte de compra-venda), amb vista a eventuals denúncies de sostracció a la policia.
Una mesura complementària és inscriure el vehicle en registres públics o privats. Molts municipis disposen de registres públics, bancs de dades que poden facilitar la recuperació d'una bicicleta en cas de robatori, solen incloure'n el número de bastidor o de marcatge de la bicicleta, i també descripcions físiques i fotografies.
-
Bicibox (Obre en una nova finestra)
Xarxa pública d’aparcaments gratuïts i segurs per a bicicletes privades que es troba distribuïda pels diferents municipis de l’àrea metropolitana de Barcelona.
La bicicleta a ciutat
A la ciutat és on conviuen més models i usos de bicicleta (ciclistes de cap de setmana, usuaris habituals, ecomissatgers i repartidors, bicitaxistes, patrulles de policia…), i també és l'àmbit en què s'experimenta un creixement més gran de mobilitat sobre pedals.
L'estalvi d'embussos (gràcies en part als carrils bici segregats) i la llibertat de moviments que ofereix hi ajuden, com també l'anomenat transport intermodal: la possibilitat de combinar els desplaçaments amb els transports públics. A l'àrea de Barcelona, tant el metro com la xarxa de rodalia de Renfe i els tramvies admeten l'accés de bicicletes, en alguns casos de manera parcial depenent del dia i l'hora. També es poden dur bicis als Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC). Els FGC impulsen el transport intermodal amb noves places d'aparcament (bicitancats) a les estacions de les línies metropolitanes.
Per afavorir-ne encara més l'ús, en els darrers anys han anat sorgint iniciatives municipals que proposen a la ciutadania compartir bicicletes, com el Bicing a Barcelona, o la Girocleta a Girona.
Normativa i ordenances
Com amb la resta de vehicles, al nostre país l'ús de la bicicleta és definit bàsicament per la Llei de Trànsit i el Reglament de Circulació .
Per a les bicicletes la normativa estableix com han de circular per les vies urbanes i interurbanes i exigeix, entre altres elements, un sistema adequat de frenada a totes dues rodes i un timbre. Per poder circular de nit o passar per túnels també calen llums pilot de posició al davant i al darrere i, almenys, un reflectant al darrere.
Les bicicletes tenen prioritat de pas davant els vehicles de motor:
Quan circulen per carril bici, pas de ciclistes o voral senyalitzats.
Quan per entrar en una altra via el vehicle a motor giri a dreta o esquerra i hi hagi un ciclista a la vora.
Quan circulant en grup, el primer ja hagi començat a creuar o hagi entrat en una rotonda.
En la resta de casos estan subjectes a les normes generals sobre prioritat de pas entre vehicles.
La limitació genèrica de velocitat de les bicicletes és de 45 km/h, tot i així els ciclistes poden superar aquest límit en trams en què les circumstàncies de les vies permetin més velocitat.
És obligatori l’ús de casc de protecció per a ciclistes i, si s' escau, per a ocupants de bicicletes i cicles en general a les vies urbanes, interurbanes i travesseres.
Com a complement de la normativa general, els municipis poden aprovar ordenances de mobilitat, amb obligacions i delimitacions més específiques per a les bicis.
Viatjar en bicicleta
Dels avantatges de la bicicleta, ens en podem aprofitar sempre. Fins i tot per vacances o en escapades durant tot l'any. El cicloturisme consisteix a visitar contrades o països amb la bicicleta: des de caps de setmana per vies verdes, per exemple, fins a recorreguts estiuencs pels cinc continents.
En aquesta modalitat de turisme és molt recomanable informar-se prèviament de la compatibilitat entre la bicicleta i els mitjans de transport que preveiem que ens aniran bé per recórrer llargs desplaçaments. I és que pujar al tren, a l'avió, al vaixell o a l'autobús amb bicicleta no sempre és permès i, segons la companyia o el país, les normatives poden ser contraposades. Una alternativa és el lloguer de bicicletes a la destinació, gràcies a una oferta en augment constant a tot el món, des de grans regions turístiques fins a comunitats remotes
-
Propostes per sortir amb bici per Catalunya (Obre en una nova finestra)
El portal Catalunya.com fa una sèrie de propostes per viure i gaudir de la natura a l'aire lliure, entre les que destaquem les dedicades a les rutes en bicicleta per carretera i les rutes en BTT.
-
Eurovelo (Obre en una nova finestra)
Xarxa europea de cicloturisme.
-
Rutes de cicloturisme a Catalunya (Obre en una nova finestra)
Wikiloc de les rutes de cicloturisme a Catalunya.
-
Vies Verdes de Girona (Obre en una nova finestra)
Descobreix la riquesa cultural, històrica i paisatgística de les terres gironines, a peu o pedalant per més de 100 km d'antigues vies recuperades. La geografia del terreny i la varietat de paisatges fan d’aquesta zona un espai idoni per la pràctica del cicloturisme i del senderisme.
-
Via Verda a les Terres de l'Ebre (Obre en una nova finestra)
La Via Verda de les Terres de l'Ebre és una proposta turístic-cultural orientada als aficionats al ciclisme. Es tracta d'un itinerari de dificultat mitjana per fer amb bicicleta, però també a peu o amb cavall. El recorregut segueix l'antic traçat d’una línia de tren.
-
Vies verdes (Obre en una nova finestra)
Més de 1.500 quilòmetres de vies de tren de l'Estat espanyol han estat reconvertits en itineraris ciclo-turistes i senderistes. Informa-te'n.
-
Rutes de senderisme amb bicicleta (Obre en una nova finestra)
Propostes d'Experienciès de la XANASCAT (Xarxa jove d'albergs de Catalunya), moltes d'elles amb la bici.
Associacions i recursos
-
Amics de la Bici (Obre en una nova finestra)
Grup d'usuaris i usuàries de la bicicleta a Barcelona, que en promociona l'ús, treballa per una ciutat més habitable i sostenible i promou activitats diverses. El web ofereix informació de rutes, legislació, entre altres recursos.
-
Bicicleta Club de Catalunya (BACC) (Obre en una nova finestra)
Associació de ciclistes urbans que impulsen Impulsem l’ús de la bicicleta com a mitjà de transport i defensem els drets i deures dels ciclistes.
-
Federació Catalana de Ciclisme (Obre en una nova finestra)
La Federació Catalana de Ciclisme aplega centenars de clubs ciclistes i té seccions dedicades al ciclisme de carretera, a les BTT, descens, ciclocròs, pista, trial, cicloturisme i ciclisme escolar.
-
Federació Europea de Ciclistes (Obre en una nova finestra)
Plataforma d'entitats que ofereix notícies, rutes turístiques per fer en bicicleta i altres recursos d'interès.
-
Mou-te en Bici (Obre en una nova finestra)
Plataforma cívica per l'ús de la bicicleta i per la mobilitat sostenible amb seu a Girona que organitza campanyes de sensibilització, sortides i accions reivindicatives, entre d'altres. A la web hi ha informació pràctica i d'interès per als usuaris de la bici d'aquesta ciutat catalana. -
Bicicletes sense Fronteres (Obre en una nova finestra)
Fundació que promou projectes solidaris i innovadors al voltant de la bicicleta.
-
Mejor ConBici (Obre en una nova finestra)
Coordinadora en defensa de la bici que aplega una quarantena d'entitats de ciclistes de l'estat espanyol i Portugal. Pràctica, defensa i promoció de l'ús habitual de la bicicleta com a mitjà de desplaçament i transport.