No t'han trucat mai a casa per proposar-te un viatge exòtic en canvi d'alguna compra innecessària? No t'has sentit mai lligat de mans per la lletra menuda d'un contracte de telefonia que no havies llegit, o no t'has aprimat amb la dieta miraculosa que anunciava aquella revista? Tot seguit t'oferim un ventall descriptiu de les estafes i els fraus més generalitzats.
Compte amb les ofertes temptadores!
Alguns dels fraus més comuns es fan per telèfon. És el cas de les trucades que t'ofereixen una gran oportunitat, un premi, un viatge, una subscripció a una revista, qualsevol cosa. Moltes promocions telefòniques enganyoses et poden fer adquirir algun producte sense adonar-te'n.
Ja saps de debò a qiun número truques?
Només el 112 (servei d'emergències) i els telèfons d'informació que comencen amb el prefix 900 són totalment gratuïts. Quan comencen per 901, la facturació és compartida entre qui fa la trucada i qui la rep. Els 902 tenen un preu similar a una trucada provincial.
Alguns números d'informació telefònica tenen una tarifes especials que poden arribar a ser molt cares. Els que comencen per 803, 806, 807 o 907, destinats a serveis d'oci i entreteniment, professionals i empresarials i continguts per a adults, poden costar més de 3 euros per minut. Quan et descarreguis uns determinats programes d'Internet, vigila que, sense avisar-te, no et derivin la connexió telefònica de la xarxa a un número d'aquests; això faria disparar la factura.
Has estat víctima d'una estafa alguna vegada? Tots podem ser-ne víctimes! Et presentem alguns dels fraus més habituals i els mecanismes de defensa que tens a l'abast.
Has sentit parlar del 'phishing'?
Adéu als falsos 'bio'
No et quedis sense vacances
A la temporada alta, durant els períodes de vacances, sovint hi ha sobrereserva aèria o overbooking (manca d'espai als avions per excés de bitllets venuts), que obliga alguns passatgers a quedar-se a terra. També és quan trobem retards i cancel·lacions de vols i quan es perd, es deteriora o es retarda l'equipatge.
Algunes agències de viatges o companyies aèries se'n desentenen, no se'n fan responsables. Però has de saber que tens uns drets que t'emparen, per compensar o alleujar els perjudicis causats per aquesta mena de situacions.
- Quan s'hagi anul·lat o modificat un viatge contractat a una agència, tens dret a recuperar, totalment o parcialment, l'import abonat, o bé a rebre un altre servei de característiques similars.
- Quan hi ha una sobrereserva aèria que t'obligui a quedar-te a terra contra la teva voluntat, la companyia t'haurà de compensar: deixar-te decidir si vols recuperar l'import del bitllet o bé posar-te a disposició un mitjà de transport alternatiu i oferir-te gratuïtament menjar i beguda, allotjament i trasllats a un hotel -quan calgui-, a més d'establir contacte amb qui vulguis.
Què pots fer si et trobes amb una situació d'abús?
La llista de possibles estafes i fraus és inacabable, i tots en podem ser víctimes. Però també hi ha mecanismes legals per a protestar i reivindicar els nostres drets. Si sents que t'han aixecat la camisa o que abusen de tu com a consumidor pots tramitar una reclamació davant l'administració per mitjà de diversos organismes:
- El Telèfon d'Atenció Ciutadana de la Generalitat, 012 (cost de la trucada: segons operadora)
- Entitats oficials de consum
- Associacions de consumidors, etc.
Tots els establiments comercials tenen l'obligació de disposar de fulls de reclamació oficials. No dubtis a demanar-ne un si et sents víctima d'un frau. Queda-te'n una còpia, dóna'n una altra al venedor i porta la tercera a una oficina d'atenció al consumidor.
Informació relacionada
-
Agència Catalana del Consum
(Obre en una nova finestra)
Aquest organisme públic s'ocupa de garantir els drets de les persones com a consumidors de béns i productes i usuaris de serveis; també s'encarrega de resoldre conflictes en matèria de consum. Ofereix informació, orientació i assessorament, fomenta el consum responsable, supervisa el funcionament del mercat de productes i serveis i, en general, assumeix totes les competències de la Generalitat en aquest àmbit. A la web ofereixen una secció àmplia de qüestions de consum amb informació bàsica i dubtes freqüents.
-
Consumidors.org
(Obre en una nova finestra)
Portal especialitzat en informació d'actualitat sobre consum, que també divulga la tasca de les associacions que treballen en aquest camp.
-
Directori de webs d'organitzacions de consumidors
(Obre en una nova finestra)
Accés a una gran varietat d'entitats de consumidors des d'aquest apartat del directori de Nosaltres.cat.
-
Oficina Municipal d'Informació al Consumidor (OMIC) de l'Ajuntament de Barcelona
(Obre en una nova finestra)
Com a servei d'atenció directa, pot rebre tota mena de consultes: analitza i tramita denúncies, queixes i reclamacions; fa de mitjancera en la resolució de determinades qüestions; promou campanyes d'informació i orientació, i edita material informatiu.