El mercat de les dades personals
A Internet hi ha molts llocs en què et demanen informació personal: nom, adreces postal i electrònica, sexe, edat, aficions, opinions, valoracions...és una informació molt valuosa i molt cotitzada al mercat de la publicitat i, per tant, corre el risc d'ésser utilitzada de forma inadequada. Un lloc web podria vendre les teves dades a d'altres companyies, i aleshores tu començaries a rebre publicitat no desitjada sobre qualsevol producte o servei.
Els llocs web tenen l'obligació legal d'informar-te sobre quin ús faran de les teves dades i demanar el teu consentiment per fer-ho. Una companyia vulnera la llei quan en el seu lloc web quan no t'indica explícitament quin ús en farà de la informació que els facilites o quan no t'ofereixen la possiblitat de restar exclòs dels seus bancs de dades.
-
Autoritat Catalana de Protecció de Dades (APDCAT) (Obre en una nova finestra)
Vetlla perquè totes les empreses i entitats que treballen amb informació de persones compleixin la normativa. També t'hi pots adreçar si tens dubtes sobre la teva privacitat o bé problemes amb alguna empresa o entitat en relació amb el tractament de les teves dades personals.
La invasió de l'spam
Sovint ens bombardegen amb publicitat o missatges no desitjats. El correu brossa o correu no desitjat, que anomenem generalment amb el terme anglès spam, és el conjunt de missatges no desitjats que poden envair cercadors, fòrums, blocs i més espais en línia però que majoritàriament s'envien per correu electrònic.
Publicitat, virus, cadenes de l'estil 'passa-ho', subscripcions a butlletins que no hem demanat, serveis de legalitat dubtosa, estafes... Hi ha empreses i persones que es dediquen a aconseguir tantes adreces de correu electrònic com poden per vendre-les o saturar-les amb missatges no desitjats. Sovint fan servir trucs per disfressar els missatges, com ara falsos remitents.
Per què rebem tants missatges no desitjats?
És fàcil que rebem l'spam si la nostra adreça de correu electrònic és pública o accessible des d'algun lloc web, perquè hi ha programes informàtics que es dediquen a resseguir webs per captar adreces. Per evitar o reduir al màxim aquest tipus de correu, hem de ser prudents a l'hora de donar l'adreça, sobretot quan responguem peticions en línia d'informació personal (quan ens subscrivim a un butlletí, comprem un producte, responem una enquesta...).
També esdevenim especialment vulnerables a l'spam quan algun conegut ens inclou com a destinatari d'un missatge massiu que envia de forma descoberta amb còpia a desenes de contactes a la vegada, una pràctica que s'ha d'evitar.
Pràctiques que hauríem d'evitar
- Facilitar dades personals innecessàries quan omplim un formulari o ens configurem un compte de correu gratuït a Internet.
- Respondre missatges no desitjats sense comprovar abans que el remitent del correu és real (i no una adreça 'disfressada') i que hi ha alguna web de referència a la qual puguem remetre'ns per comprovar qui hi ha al darrere. Quan intentem posar-nos en contacte amb el remitent de l'spam, li estem dient que la nostra adreça de correu és vàlida i que som consumidors o clients potencials seus, amb la qual cosa haurem augmentat la 'cotització comercial' de la nostra adreça i, per tant, és molt possible que rebem més quantitat de correu brossa en comptes de deixar de rebre'n.
- Reenviar missatges que formen part d'una cadena de correu electrònic.
Es pot reduir l'spam?
Tens mecanismes a l'abast contra aquestes pràctiques abusives. Si ja és massa tard, i diàriament rebem desenes o centenars de missatges de correus no desitjats, tenim dues opcions:
- Canviar d'adreça de correu electrònic.
- Instal·lar algun programa anti-spam que ens ajudi a discriminar els missatges que tenen moltes probabilitats de ser-ho i els elimini automàticament.