L'11 de juliol de 2021 va entrar en vigor la primera llei de treball a distància de l'Estat. A continuació et resumim el contingut dels aspectes normatius més rellevants d'aquesta modalitat de prestació de serveis a les empreses.
- Treball a distància, teletreball i treball presencial
- L'acord del treball a distància
- Modificació de l’acord de treball a distància
- Limitacions del treball a distancia
- Drets de les persones treballadores a distància
- Control del treball a distància per part de l'empresa
- Privacitat, seguretat de la informació i conservació d'equips informàtics
Treball a distància, teletreball i treball presencial
Treball a distància: forma d’organització del treball o de realització de l’activitat laboral segons la qual aquesta es presta en el domicili de la persona treballadora o en el lloc elegit per ella, durant tota la seva jornada o part d’aquesta, amb caràcter regular, és a dir, en un període de referència de tres mesos, un mínim del trenta per cent de la jornada, o el percentatge proporcional equivalent en funció de la durada del contracte de treball.
Teletreball: el treball a distància que es porta a terme mitjançant l’ús exclusiu o prevalent de mitjans i sistemes informàtics, telemàtics i de telecomunicació.
Treball presencial:el treball que es presta en el centre de treball o en el lloc determinat per l’empresa.
L'acord del treball a distància
El treball a distància, voluntari per a la persona treballadora i per a l’ocupadora, requereix la signatura de l’acord de treball a distància, que pot formar part del contracte inicial o fer-se en un moment posterior. L’acord de treball a distància no pot ser imposat.
La decisió de treballar a distància des d’una modalitat de treball presencial és reversible per a l’empresa i la persona treballadora. La reversibilitat es pot exercir en els termes que estableix la negociació col·lectiva o, si no n’hi ha, en els que fixi el propi acord de treball a distància.
No són causes justificatives de l’extinció de la relació laboral ni de la modificació substancial de les condicions de treball:
- Ni la negativa de la persona treballadora a treballar a distància.
- Ni l’exercici de la reversibilitat al treball presencial.
- Ni les dificultats per desenvolupar de forma adequada l’activitat laboral a distància que estiguin exclusivament relacionades amb el canvi d’una prestació presencial a una altra que inclogui treball a distància.
Contingut obligatori de l'acord
- Inventari dels mitjans, equips i eines que exigeix el desenvolupament del treball a distància concertat.
- Enumeració de les despeses que pugui tenir la persona treballadora pel fet de prestar serveis a distància, així com forma de quantificació de la compensació que obligatòriament ha d’abonar l’empresa i el moment i la forma per efectuar-la, que s’ha de correspondre, si n’hi ha, amb la previsió que reculli el conveni o acord col·lectiu aplicable.
- Horari de treball de la persona treballadora i dins d’aquest, si s’escau, regles de disponibilitat
- Percentatge i distribució entre treball presencial i treball a distància, si s’escau.
- Centre de treball de l’empresa al qual queda adscrita la persona treballadora a distància i on, si s’escau, ha de desenvolupar la part de la jornada de treball presencial.
- Lloc de treball a distància elegit per la persona treballadora per al desenvolupament del treball a distància.
- Durada de terminis de preavís per a l’exercici de les situacions de reversibilitat, si s’escau.
- Mitjans de control empresarial de l’activitat.
- Procediment a seguir en cas de dificultats tècniques que impedeixin el desenvolupament normal del treball a distància.
- Instruccions dictades per l’empresa, amb la participació de la representació legal de les persones treballadores, en matèria de protecció de dades, específicament aplicables a la feina a distància.
- Instruccions dictades per l’empresa, prèvia informació a la representació legal de les persones treballadores, sobre seguretat de la informació, específicament aplicables a la feina a distànc
- Durada de l’acord de treball a distància.
Modificació de l’acord de treball a distància
L’empresa i la persona treballadora poden convenir en modificar les condicions de l’acord de treball. Abans d’aplicar els canvis ho han de formalitzar per escrit i posar-ho en coneixement dels representants legals de les persones treballadores.
Les persones que fan treball a distància des de l’inici de la relació laboral durant la totalitat de la seva jornada tenen prioritat per ocupar llocs de treball que es fan totalment o parcialment de manera presencial. A aquests efectes, l’empresa ha d’informar aquestes persones que treballen a distància i la representació legal de les persones treballadores dels llocs de treball vacants de caràcter presencial que es produeixin.
Els convenis o acords col·lectius poden establir els mecanismes i criteris pels quals la persona que treballa presencialment pot passar a treballar a distància o viceversa.
Limitacions del treball a distancia
En els contractes de treball subscrits amb menors i en els contractes en pràctiques i per a la formació i l’aprenentatge, només es pot fer un acord de treball a distància que garanteixi, com a mínim, un cinquanta per cent de prestació de serveis presencial, sense perjudici del desenvolupament telemàtic, si s’escau, de la formació teòrica inclosa en aquets contractes.
Drets de les persones treballadores a distància
- Carrera professional:formació i promoció professional.
- Dotació i el manteniment de mitjans i abonament i compensació de les despeses.
- Horari flexible en els termes de l’acord.
- Registre horari adequat.
- Aplicació de la normativa preventiva del treball a distància, avaluació dels riscos i planificació de l’activitat preventiva.
- Desconnexió digital.
- Exercici dels seus drets de forma col·lectiva amb el mateix abast i contingut que la resta de persones treballadores del centre al qual es troben adscrites.
Control del treball a distància per part de l'empresa
L’empresa pot adoptar les mesures que consideri més oportunes de vigilància i control per verificar el compliment de les obligacions laborals. Pot utilitzar mitjans telemàtics per fer-ho. En tot moment però, ho ha de fer respectant la dignitat de les persones treballadores i, si s’escau, la capacitat real d’aquelles amb discapacitat.
Privacitat, seguretat de la informació i conservació d'equips informàtics
L’empresa ha d’establir les instruccions per al compliment de les obligacions legals quant a protecció de dades personals. També quant a la seguretat de la informació que es tracta en el treball a distància.
També es potestat de l’empresa establir les condicions d’ús i conservació d’equips o eines informàtics.
La empresa no pot exigir la instalació de programas o aplicacions en dispositius propiedat de la persona treballadora, ni l'ús d'aquests dispositus en el treball.