A través de les xarxes socials es donaran eines per identificar les emocions, aprendre a convertir en positiu i redescobrir noves maneres de participar i connectar-se amb l’entorn
La Direcció General de Joventut (DGJ) ha començat a difondre avui entre la joventut catalana la guia “Com trobar-hi sentit”, un recurs en línia amb desenes de consells pràctics per aprendre a gestionar el confinament amb equilibri emocional, ànim de superació i esperit cooperatiu.
La difusió d'aquest recurs de caràcter psicològic i pedagògic s’inicia amb diferents missatges i enllaços a les xarxes socials de Joventut (Instagram, Twitter, Facebook, Jove.cat i E-joventut), així com al web Confinats.cat i al portal Adolescents.cat, líder a Catalunya amb una afluència d’uns dos milions de visites al mes i al voltant de 800.000 usuaris únics mensuals.
L’objectiu de la guia -elaborada en col·laboració amb l’Associació Salut i Educació Emocional- és ajudar els i les joves a omplir de sentit vital i utilitat personal la situació de confinament i que, més enllà del cop en els aspectes socioeconòmics, també impacten en la salut mental de la gent jove.
D’aquesta manera, la guia proposa als joves que segueixin tres fases evolutives. En primer lloc, que identifiquin els sentiments i les emocions que els produeix la reclusió domiciliar per, així, poder entendre què els passa. “Dona nom al que sents –exposa la guia- i esbrina en quina fase d’aprenentatge emocional estàs: negació, resignació, acceptació, comprensió i agraïment". Per a identificar en quina fase s’està, el recurs convida a autoanalitzar si els sentiments són de felicitat, vergonya, sorpresa, amor, alegria, nervis, rebuig, por, ràbia o tristesa.
Siguin quines siguin aquestes emocions, recalca la guia, “les emocions no són bones ni dolentes, totes tenen sentit: la vida és un camí d’aprenentatges i de tu depèn com la vas vivint”.
En segon lloc, la guia proposa fer un exercici per a generar benestar i emocions positives amb els demés -família i amistats-. Així, pel que fa a la convivència a casa invita el jove a pensar diversos moments positius del dia com ara “algú ha fet alguna cosa que m’ha fet sentir bé” o bé “he fet coses que han fet sentir bé algú del meu voltant”, com també aspectes negatius equivalents a les situacions contràries.
Finalment, el recurs proposa diferents idees perquè els joves creïn amb les seves habilitats (musicals, artístiques), comparteixin interessos culturals (cinema, literatura), comuniquin amb els amics, participin amb altruisme (fent material sanitari, ajudant algun veí) i que s’expressin amb autenticitat i sense deixar de banda la seva identitat personal.
Segons ha destacat la directora general de Joventut, Laia Girós, “aquesta situació que patim fa aflorar en el jovent pors, inseguretats i angoixes que s’afegeixen a les habituals. Pretenem acompanyar-los des de diferents fronts i ajudar-los a convertir les dificultats psicològiques que el confinament té sobre la salut emocional en una oportunitat pedagògica i un aprenentatge per a la vida”. La titular de Joventut ha recordat que l’etapa de joventut es caracteritza, entre d’altres, per la formació de l'esperit crític i la generació del projecte de vida, de manera que “més enllà de la formació reglada, les circumstàncies vitals actuals ofereixen als joves una escola d’educació no formal d’autoconeixement i superació personal".
Una segona guia per a professionals
La DGJ també ha iniciat avui la difusió en paral·lel d’una segona guia “Trobem sentit”, però en aquest cas dirigida exclusivament als 1.039 professionals que treballen amb la gent jove (informadors/es juvenils i tècnics/ques de joventut) tant des dels ens locals com de les 44 Oficines Joves i els 223 PIJ que hi ha avui a Catalunya, i que aquests dies -majoritàriament- continuen assessorant els joves per via telemàtica. El conjunt d’aquesta Xarxa Nacional d’Emancipació Juvenil va atendre el 2019 més de mig milió de consultes corresponents a 412.366 usuaris.