Objectius i actuacions de les 6 línies estratègiques de la Fita 1.
Línia 1: Èxit educatiu, millors condicions i oportunitats
Objectius
1. Reducció del fracàs escolar, la desafecció educativa, l’abandonament prematur i l’efecte de les desigualtats socials dins del sistema educatiu i les derivades de la pandèmia.
2. Desenvolupar una oferta formativa innovadora, de qualitat en tots els nivells del sistema educatiu, alineada amb els nous filons d’ocupació i generant sinèrgies amb el teixit socioeconòmic (també les PIMES) del territori.
3. Orientar, apoderar i acompanyar la persona jove al llarg de tot el seu procés educatiu tenint en compte els diversos perfils i necessitats de les persones joves.
4. Incorporar la perspectiva de gènere en els models d’aprenentatge i el sistema educatiu.
5. Impulsar el treball en xarxa entre tots els agents implicats en el procés educatiu per donar resposta a les noves necessitats derivades del context COVID.
6. Avançar en un model d’educació 360, amb una visió integral, inclusiva i comunitària.
7. Vetllar i promoure per una educació en el lleure de qualitat i accessible a tothom adaptada a l’actual context COVID.
Línia 2: Ocupació digna i creixement econòmic sostenible
Objectius
1. Millora de l’ocupabilitat de les persones joves i prospecció de nous filons d’ocupació per ampliar les oportunitats d’accés al treball.
2. Orientar, apoderar i acompanyar la persona jove en el seu procés d’incorporació al món laboral tenint en compte els diversos perfils i necessitats de les persones joves.
3. Millora de les condicions de treball de les persones joves i reducció de les precarietat, i en especial dels col·lectius en situació de major vulnerabilitat (per raons de gènere, origen, diversitat funcional, etc. ).
4. Suport a la contractació juvenil atenent les necessitats i desigualtats existents en el col·lectiu juvenil.
5. Suport per reorientar o reactivar els sectors econòmics més afectats per la COVID-19 (Lleure educatiu, Cultura, Serveis i Comerç) i amb major presència de joves.
6. Apropar les persones joves a sectors econòmics tradicionals (sector de dependència, agricultura i alimentació) i promoure la innovació i la producció sostenible i ecològica.
7. Impuls i acompanyament a les persones joves per l’autocupació i/o la posada en marxa de projectes a través de l’Economia Social i Solidària (ESS) lligats als nous filons d’ocupació i a la producció sostenible i ecològica.
8. Incentivar la innovació, la creació d’empreses i els projectes dins l’ESS al món rural per facilitar que els i les joves puguin tirar endavant projectes alineat al seu nivell de formació.
Línia 3: Dret a un habitatge digne
Objectius
1. Augment del parc d'habitatges, en especial, el parc de lloguer social per a l'obtenció d'habitatges a preus assequibles i tenint en compte la diversitat territorial.
2. Regulació del preu del lloguer per a facilitar l’accés a les persones joves.
3. Promoció de les iniciatives que plantegin noves modalitats d'accés i tinença dels habitatges sostenibles (MAATH).
4. Facilitar l'accés als ajuts extraordinaris per a pagament de quotes de lloguer o hipotecàries a unitats de convivència i joves, especialment en el context i afectació de la COVID.
5. Ampliació arreu del territori de l’acompanyament i d'assessorament per als joves en matèria d’habitatge, especialment davant la dificultat de pagament del lloguer o hipotecari.
Línia 4: Garantia de salut i benestar
Objectius
1. Donar veu a les persones joves en el context de la COVID i millorar el coneixement de les mesures de prevenció entre el col·lectiu jove.
2. Millora i adaptació dels missatges I continguts en matèria de Salut utilitzant un llenguatge inclusiu, així com els canals de comunicació de les persones joves, atenent la seva diversitat.
3. Prevenció i acompanyament davant el risc d’augment d’addiccions comportamentals i violències associades als entorns digitals i les pantalles.
4. Prevenció respecte a les diverses conductes de risc (sedentarisme, trastorns de conducta alimentària, etc.) i consums de risc (tabac, alcohol, automedicació, drogues il·legals, infeccions de transmissió sexual, etc.).
5. Reforç i impuls dels programes de la salut sexoafectiva i reproductiva amb perspectiva de gènere i diversitat sexual.
6. Reforç i impuls dels programes de gestió emocional amb un model salutogènic entès com un model de salut integral i centrat en els actius de benestar.
7. Creació de programes de prevenció de la salut mental i prevenció del suïcidi juvenil, en tant que aquesta és la primera causa de mort no natural entre les persones joves.
8. Creació de models i alternatives d’oci segurs en el context COVID, adaptats a les necessitats juvenils i a la diversitat del col·lectiu (franges d’edat, gènere, origen, diversitat funcional, etc.) per evitar que es generin pràctiques que comportin un doble risc per a les persones joves.
Línia 5: Accés, consum i producció cultural
Objectius
1. Establir unes pautes de treball pels centres culturals i els centres educatius on la pràctica cultural sigui un eix on treballar les desigualtats i l’impacte emocional de l’actual situació.
2. Reforç de les polítiques culturals locals i des d’espais de proximitat impulsades per i per a joves a fi que garanteixin l’accés al consum i a la producció cultural, amb lògica comunitària.
3. Garantia d’accés i de formació de qualitat als estudiants en els graus artístics.
4. Oferta cultural que tingui en compte la perspectiva de gènere i els referents culturals diversos de les persones joves a la nostra societat i la diversitat territorial.
Línia 6: Dret a la participació
Objectius
1. Reforç del paper de l’educació formal i no formal en l’adquisició de competències en participació.
2. Impulsar la continuïtat en la trajectòria participativa de les persones joves.
3. Suport a entitats, xarxes i col·lectius juvenils en context COVID i per a la adaptació a l’entorn digital.
4. Eines, espais i mecanismes de participació, interlocució i cocreació, incorporant els entorns digitals, i adaptats a la diversitat dels i de les joves.
5. Potenciar la interlocució dels i de les joves amb l’Administració, incorporant les eines de l’entorn digital.