Ets a casa i no vols o no pots sortir però has de comprar menjar, t'interessa adquirir un llibre o música, reservar un vol o un espectacle... Si tens un ordinador amb connexió a la xarxa, no cal que et moguis. Avui dia gairebé tot es pot comprar per Internet i des de casa pots omplir còmodament un cistell virtual.
Ara bé, l'anomenat comerç electrònic és un sistema tan innovador com imperfecte. Té avantatges, però també riscs i inconvenients. Aquí t'informem i t'assessorem perquè sàpigues què cal tenir en compte a l'hora de comprar en línia.
Avantatges i inconvenients
El comerç electrònic t'estalvia temps i les cues dels comerços, et permet de comprar tothora, aprofitar ofertes exclusives o obtenir productes que no hi ha al teu país. És una opció excel·lent per a les persones amb dificultats de moviment.
Ara bé, no hi ha cap relació física entre comprador i venedor; no pots comprovar a l'avançada la qualitat del producte; pot ser que el rebis fora del termini i en mal estat; el venedor pot cobrar-te el producte i no enviar-te'l i el procés de reclamació pot ser molt complicat si ell és d'un altre país o no t'informa del domicili físic de l'empresa. A més a més, hi ha el risc que, de les teves dades personals i bancàries, se'n faci un mal ús o bé que hi accedeixin tercers.
Precaucions a l'hora d'escollir una botiga virtual
- Comprova la identitat, telèfon i domicili social del venedor en línia i assegura't que hi ha un lloc físic on puguis fer reclamacions. Malfia't de les webs que no donen aquesta informació.
- Assegura't de totes les condicions de la venda: característiques i preu del producte, cost del transport, pagament, sistema de lliurament, validesa de l'oferta, política de canvis i devolucions, etc. Informa't de quant faran pujar el preu final el transport i l'IVA, sobretot si el producte procedeix de l'estranger.
- Abans de comprar res, compara serveis i preus de diverses botigues virtuals i tria la que et convingui més. Informa't del preu del producte a les botigues de sempre i valora si et surt a compte fer la compra en línia, amb l'augment del cost per les despeses de transport.
- Has de poder accedir fàcilment -i entendre-la- a la informació sobre les polítiques de privacitat i confidencialitat i tractament de dades.
- Recorda, si compres en establiments de fora de la Unió Europea, que aquestes compres no resten subjectes a les normatives comunitàries i, en cas de conflicte, els procediments de resolució solen ésser més complicats.
- Compra només a botigues en línia amb servidors segurs, que enviïn la informació codificada. Per reconèixer-les, fixa't en els detalls següents: un cop has escollit els productes, quan entris a la pàgina on has d'omplir el formulari de compra, a la barra de l'adreça de la pàgina web, 'http' ha de canviar per 'https'. A més, a la part inferior del navegador hi ha d'aparèixer un cadenat tancat (en alguns navegadors, la imatge pot ser una clau). Si fas doble clic sobre el cadenat o la clau, apareixerà informació sobre el certificat de seguretat del venedor. Un cop emplenat el formulari i enviades les dades, has de sortir de la zona segura mitjançant el botó o l'opció que la pàgina et doni explícitament. També pots escollir botigues certificades, és a dir, aquelles en què una empresa externa (per exemple, Verisign) certifica la qualitat de la botiga i sobretot acredita que és un lloc segur (ssl). Això es pot saber perquè apareix el logotip de la certificadora a la pàgina web.
Protecció de les teves dades personals
- A l'hora d'omplir formularis, fixa't bé quines dades són obligatòries i quines no i comunica només les imprescindibles per a efectuar la compra. No surtis mai de la zona de pagament amb el botó ‘enrere’ del navegador o tancant-lo directament. Si ho fessis, la comunicació romandria oberta i les dades podrien ser interceptades per altri.
- Malfia't de les pàgines que t'ofereixin regals si omples formularis amb dades personals o bancàries.
- Malfia't de les empreses que només deixen pagar amb targeta de crèdit. Si pots triar, decanta't per les que deixen pagar de més maneres: targetes de dèbit, transferències bancàries, contra reemborsament, etc.
- Mira de no comprar productes oferts per mitjà de correu escombraries.
- Procura no enviar dades bancàries per correu electrònic ni per fax, perquè són els sistemes més pocs segurs.
- Si hi ha cap botiga virtual que et demani de registrar-t'hi com a usuari per poder-hi comprar, no hi facis servir sempre les mateixes contrasenyes i crea-les amb lletres i nombres combinats.
Sistemes de pagament
Els sistemes de pagament més freqüents de les botigues en línia són targetes de crèdit, dèbit o prepagament, transferència bancària, contra reemborsament, per correu electrònic o fax i per telèfon fix o mòbil. Si l'empresa te n'ofereix diversos, tria contra reemborsament. Així no els hauràs de donar les dades bancàries. També t'estalviaràs abusos (si no reps el producte, no el pagues) i, a més, abans de pagar podràs comprovar si el producte és el que realment has sol·licitat i si arriba en bones condicions.
Després de la compra
- La botiga virtual t'ha de notificar, per correu electrònic i immediatament, que ha rebut la comanda.
- Guarda o imprimeix un registre de totes les comandes en línia (web del venedor, pantalla de confirmació de compra, comprovants i rebuts de compra, correus electrònics enviats i rebuts...)
- Quan rebis el producte, comprova que és allò que havies demanat, que té bon estat i que funciona.
- Recorda que tens set dies a partir de la recepció del producte per retornar-lo si l'has adquirit a una empresa de la Unió Europea, llevat de revistes periòdiques, programari, alimentació, música i alguns altres productes, que no es poden retornar si el precinte no és intacte.
- Revisa els extractes de la targeta bancària: si hi ha cap despesa que no hagis fet, posa't en contacte immediatament amb l'entitat financera.
Informació relacionada
-
Recomanacions de l'Associació d'Usuaris d'Internet (AUI) (Obre en una nova finestra)
L'AUI ofereix informació útil sobre les precaucions bàsiques abans de fer cap compra en línia.
Drets dels consumidors a la xarxa
Si tens problemes amb una compra feta a Internet, adreça't primer de tot a l'establiment venedor per arribar a una solució. Si no resoleu la diferencia i l'establiment venedor té seu a l'Estat espanyol, pots presentar una reclamació per mitjà de l'organisme de consum més proper a casa teva. Si l'establiment té la seu en un altre país de la Unió Europea, et pots adreçar a l'Agència Catalana del Consum a través del telèfon d'Atenció Ciutadana de la Generalitat, el 012.
La Llei de serveis de la societat de la Informació i de comerç electrònic (LSSI) és el document que regula tots els aspectes relacionats amb les noves tecnologies i el comerç electrònic a l'Estat espanyol.
Subhastes en línia
Les subhastes en línia són un sistema alternatiu de comerç electrònic que s'ha desenvolupat a Internet. Hi pots comprar productes més bé de preu que no pas a les botigues físiques o virtuals, però els articles solen ser de segona mà. En molts casos, entre els proveïdors no hi ha solament empreses, sinó també particulars.
També són un dels principals focus de frau a Internet. Si et vols estalviar estafes, dedica una mica de temps a esbrinar com funciona la pàgina i tingues en compte que, normalment, l'empresa que gestiona el portal de subhastes només fa de mitjancera entre particulars i, per tant, es desentén de tota responsabilitat i no atén reclamacions.
Recomanacions per a participar en subhastes en línia
- Mira d'obtenir tanta informació com puguis sobre el venedor (nom complet, adreça, telèfon, etcètera); no facis compliments a l'hora de demanar sobre les característiques i l'estat del producte, el termini de lliurament, el transport, la garantia, etcètera.
- Procura mantenir algun contacte directe amb el venedor (per correu electrònic, telèfon...) abans de fer la compra definitiva. La resposta et servirà per a valorar-ne la fiabilitat.
- Mira de tenir clar el preu màxim que pots pagar per un producte determinat. Si et sents desorientat pel que fa als preus, visita més pàgines de subhastes i comprova-hi el preu final d'articles similars al que t'interessa.
- Si t'estimes més fer ofertes en els moments finals de la subhasta, has de tenir una connexió ràpida a Internet.
- Procura no pagar abans de rebre el producte.
- És arriscat de comprar a venedors d'altres països, perquè, si no en quedes satisfet, et costarà més de reclamar-ne el reemborsament.
- Si tens queixes sobre cap venedor, notifica-ho al lloc web perquè no pugui participar-hi en futures subhastes.
- Recorda que hi ha objectes que no es poden comercialitzar a les subhastes: armes de foc, òrgans humans, textos que incitin l'odi, alcohol, tabac, drogues, éssers vius, objectes robats o il·legals i, en general, tot allò que representi una violació dels drets de propietat.